Uien

Waarvoor zijn uien goed?

Botanische naam: Allium cepa

Je zou kunnen zeggen dat de ui prehistorisch is. Het is een van de oudste gekweekte planten en is 5000 jaar als een helende en kruidenplant gewekt. Of de ui nu wit, geel of rood is, ze zijn een van 's werelds meest populaire en veelzijdige groenten, ze hebben een onderscheidend "heet" karakter.

Gezondheidsvoordelen van uien

De uien zijn vol met gezondheidsvoordelen en de wetenschappers onderzoeken de ui nog steeds om te ontdekken hoe waardevol deze echt is. Uien zijn een zeer goede bron van vitamine C, B6, ijzer, foliumzuur en kalium. Het mangaangehalte in uien zorgt voor verkoudheid en griepverlichting door middel van anti-inflammatoire bekwaamheden. Uit studies blijkt dat de ui verbindingen heeft die geschikt zijn voor de bestrijding van kanker en diabetes. De bloedvaten worden elastischer door de uitstoot van het stikstofoxide. Dit kan de bloeddruk verlagen, de klontvorming van bloedplaatjes remmen en het risico op coronaire hartziekte, perifere vasculaire ziekte en beroerte. De flavonoïden in uien zijn meer geconcentreerd in de buitenlagen, dus schil altijd heel spaarzaam en gooi zo weinig mogelijk weg.

Voedingsstoffen tabel Uien

Een kopje gesneden ui (160 g) bevat:

Calorieën                                           64

Koolhydraten                                   15 g

Proteïne                                            2 g

Suiker                                               7 g

Vezel                                                3 g

Natrium                                          6 mg

Studies hebben aangetoond dat het eten van uien het risico op maagkanker aanzienlijk kan verminderen.