Radijs

Botanische Naam: Raphanus sativus

Radijsjes hebben met hun scherpe, peperachtige smaak, de harten van vegetariërs veroverd. De plant bevat mosterdolie-glycosiden, hierdoor wordt er bij elke hap mosterdolie vrijgegeven, dit zorgt voor de typische mosterd smaak.

De wortelknol is familie van de kruisachtige planten en behoort tot de radijs, ze bestaan in vele vormen, maten en kleuren. Bij ons hier zien ze er rood uit en zijn ze ongeveer 4 cm dik. De originele radijs is zwart, andere variëteiten komen ook voor in roze, donkergrijs, paars, tweekleurig groen, wit en geel.

In het Verenigd Koninkrijk werden radijsjes gebruikt als medicijn, evenals culinair gebruik. Radijs werden toegediend als men nierstenen, slechte huid of darmwormen had.

Radijsjes worden gekweekt in ons eigen land en kunnen geoogst worden tot de eerste lichte vorst. Je mag ze niet te groot laten groeien, anders worden ze snel houtachtig of hol. Als je ze in de winkel gaat kopen moet u hierop letten. Verse radijsjes zijn herkenbaar door het feit dat ze stevig en knapperig zijn als u erop bijt. Als u radijs in de koelkast wilt bewaren dan moet u het groene gedeelte verwijderen en de knollen op keukenpapier zetten in een gesloten doosje. Dit optimaliseert het vocht van de rest van de radijs en helpt om het ongeveer een week fris te houden. Het groene gedeelte kan ook in de keuken worden gebruikt, als je het snijdt kun je het goed gebruiken voor salades en broodjes. `

Gezondheidsvoordelen van radijsjes

Radijzen zijn een zeer goede bron voor vitamine C. In 100 gram zit er 25% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dit helpt bij het bouwen van weefsel en bloedvaten en het zorgt ervoor dat de botten en tanden sterk blijven. Vitamine C bestrijdt ziektes en beschermt de cellen tegen vrije radicalen die het lichaam willen schaden. Dit zorgt er voor dat de immuniteit van het lichaam verbeterd, dit helpt bij het bestrijden van allerlei ziektes zoals kanker, hartziektes en beroertes. Foliumzuur, voedingsvezel, riboflavin en kalium, evenals voldoende hoeveelheden koper, vitamine B6, magnesium, mangaan, calcium en andere voedingsstoffen ondersteunen uw gezondheid. Het is geen geheim dat de dieetvezels die in radijs voorkomen bekend staan als onverteerbare koolhydraten. Dit zorgt ervoor dat je spijsvereringskanaal in order is en helpt je bij het behouden van een gezond lichaamsgewicht.

Radijses zorgen ook voor het reinigen van de nieren en urinewegen en brengen verlichting bij ontsteking. Ze hebben antibacteriële, antimycotische en ontgiftende eigenschappen. Ze bevatten ook verbindingen die huiduitslag verzachten en helpen bij droogheid en andere huidomstandigheden. Ze kunnen ook de bloeddruk regelen. Ze voorkomen ziektes bij de luchtwegen, zoals astma of bronchitis en ze verlichten stress. Radijses kunnen ook helpen bij het verwijderen van bilirubine, een aandoening die zich kenmerkt door een gele kleur in de huid, slijmvliezen of ogen, die vaak voorkomt bij pasgeborenen.

Radijzen hebben ook een belangrijke antioxidantstof genaamd sulforaphane, deze stof heeft zich bewezen in de strijd tegen prostaat-, colorectale, borst-, eierstokken- en andere vormen van kanker.

Voedingstabel Een portie (100 g) radijs bevat:

Calorieën

16 g